spacer
het fibromyalgiedieet
spacer
 
 Home
 Voeding
 Goede adviezen
 Eiwitten
 Soja
 Koolhydraten
 Vetten
 Vezels
 Zout
 Tryptofaan
 Tyrosine
 Stress
 Acupunctuur
 Antioxidanten
 Vitamine C, A, E
 Vitamine B
 Mineralen
 Supplementen
 Te vermijden
 Water
 Organofosfaten
 Metalen
 Het dieet
 Kruiden
 Vlees en zuivel
 Bewegen
 Links
 Artikelen

Door het gebruik van chemische stoffen in de landbouw is het moeilijk voldoende vitamines met de voeding binnen te krijgen. De gewoonte om voedsel te lang te koken leidt tot nog meer verlies van voedingsstoffen. Het is bekend dat mensen met fibromyalgie aan diverse vitaminetekorten lijden. Daarom is het belangrijk dagelijks supplementen te nemen in de vorm van capsules of tabletten, verkrijgbaar bij gezondheidswinkels, drogisterijen of speciale leveranciers. Voor een maximale absorptie moeten supplementen voor de maaltijd ingenomen worden.

Vitamine C is één van de meest krachtige antioxidanten. Vitamine C zorgt voor gezonde botten, tanden en tandvlees, wondgenezing, de absorptie van ijzer in de darmen, de productie van stresshormonen en het bevorderen van het immuunsysteem. Vitamine C wordt afgebroken door roken, alcoholgebruik, operaties, trauma's, stress, blootstelling aan gifstoffen en het gebruik van bepaalde medicijnen.
Goede voedselbronnen voor fibromyalgie zijn: citrusvruchten, aardbeien, zwarte bessen, tomaten, broccoli, groene meloenen, aardappelen en paprika's. Aangezien vitamine C snel wordt vernietigd door hitte en het verwerkingsproces, kunnen groentes het beste gestoomd worden.
Een tekort aan vitamine C kan leiden tot bloedend tandvlees, gezwollen en/of pijnlijke gewrichten, een bloedneus, een afgenomen eetlust, spierzwakte, langzame wondgenezing, bloedarmoede en een slechte spijsvertering.
De door de overheid aanbevolen hoeveelheid (ADH) is 60 mg. De ADH voor mensen met fibromyalgie is 1000 mg.

Vitamine A is ook een krachtige antioxidant. Deze vitamine vermindert de vatbaarheid voor infecties aan de neus, mond, keel en longen. Goede voedselbronnen voor fibromyalgie zijn: wortels, zoete aardappelen, wratmeloen, papaja, pompoen, watermeloen en mango.
Een tekort aan vitamine A kan leiden tot vatbaarheid voor infecties, een ruwe, droge, schilferige huid, reuk- en smaakverlies, vermoeidheid, aangetaste tanden en tandvlees en een vertraagde groei. Vitamine A mag niet ingenomen worden tijden de zwangerschap.

Vitamine E is ook een krachtige antioxidant. Vitamine E levert zuurstof aan alle organen, waardoor de vermoeidheid vermindert. Deze vitamine voedt ook de cellen, versterkt de wanden van haarvaten, beschermt de rode bloedcellen tegen gifstoffen en helpt bij het handhaven van een goede zenuw- en spierfunctie. Net als bij andere supplementen moeten mensen die bloedverdunners slikken de huisarts consulteren alvorens vitamine E supplementen te nemen.
Goede voedselbronnen voor fibromyalgie zijn: olie, zaden, granen, avocado's, lijnzaad, amandelen, paranoten, pecanoten, walnoten, asperges, gedroogde pruimen en broccoli.
Een tekort aan vitamine E leidt tot een droge huid, kapotte rode bloedcellen, een afgenomen libido, abnormale vetafzetting in de spieren, degeneratieve veranderingen van het hart en de spieren en het begin van auto-immuunziekten (fibromyalgie is een auto-immuunziekte, het immuunsysteem valt hierbij gezond weefsel aan, zoals de spieren, gewrichtsbanden en pezen). Capsules met Teunisbloemolie zijn erg goed voor fibromyalgie.
 
spacer
spacer
spacer
transparent