Nedstat Basic - Gratis web site statistieken
Eigen homepage website teller
Gratis teller
Blue-bird
geschiedenis
herbouw
link
reactie
nieuw
tewaterlating
omkeren
ballast
hout
motor
mast

De ballast vastgezet in het stalen frame

Na het omkeren opweg naar de helling met roerput

De ballast staat al boven de roerput.

Nu de boot precies boven op het ballast zetten

De eerste bouten zitten er al in, nu de laatste van onderaf doorboren

Boot en ballast na jaren weer verenigt.

klik om te vergrotenRECT
klik om te vergrotenRECT
klik om te vergrotenRECT
klik om te vergrotenRECT

Loodballast.

De Blue-bird is, als voormalig wedstrijd schip niet ontworpen voor het inbouwen van een dieselmotor. Maar om op de binnenwateren een beetje te kunnen manoeuvreren kun je niet meer zonder. Om de langs trim niet te veel te verstoren hebben we besloten om ter compensatie van het gewicht van de totale motorinstallatie een deel van de loodballast af te zagen. Na wat moment rekenen kwamen we tot de conclusie, dat als we 24 cm. zon 200 Kg. van de achterkant afzagen en de rest van de 2,5 ton, 5 cm. laten zakken, dus de diepgang vergroten, we op het zelfde hellend moment uit moeten komen.

Het doodhout en de kielplaat (70cm.op het breedste punt) moesten al vervangen worden, dus een extra laag van 5 cm. Iroko ging er met evenveel moeite op. Om de gaten voor de kielbouten door de nieuwe kielplaat te boren gaf wat meer hoofdbrekers. Van binnenuit boren was geen optie omdat de gaten in de ballast schuin lopen. Dus moest het van onderaf gebeuren, maar hoe krijg je voldoende ruimte om te boren met een boor van 70 cm. plus machine.?

Ik heb een frame van HE-100 laten maken waar de ballast op staat. Het frame is niet breder dan het spoor van de helling zodat de botenkar hier overheen kan rijden. Onder de dwars liggers van het frame zitten nokjes zodat het frame niet van het spoor kan glijden. Het frame met ballast is met de heftruck op het spoor gezet en boven de roerput geschoven, nadat de boot weer omgekeerd was en op de kar stond is deze boven op de ballast gezet en konden wij van onderuit de roerput de gaten boren. De bouten erin en boot met ballast kon weer naar haar vaste plekje in de loods.

De "Whimbrel" een one design uit 1897 deed het op deze manier.

 

omhoog