PASSENDE VOEDING

passende voeding
   
         
 
Home
Acné
ADHD
Artrose
Astma
Autisme
Bechterew
Bloeddruk, hoog
Candida
Cholesterol
Coeliakie
Crohn, ziekte van
Depressie
Diabetes
Endometriose
Epilepsie
Fibromyalgie/ME
Hernia
Jicht
Kanker
Lever
Maagzuur
Migraine
Multiple sclerose
Nieren
Obstipatie
Prikkelbare darm
Psoriasis
Reuma
Schildklier
Schizofrenie
Slaapproblemen
Links
 
Heel veel mensen hebben last van het prikkelbare darmsyndroom (PDS). De klachten die bij dit syndroom kunnen voorkomen zijn: een opgeblazen gevoel, voortdurende aandrang, obstipatie afgewisseld met diarree, onrustige darmen, extreme winderigheid, een toegenomen drang of constant aanwezige drang, soms slijm bij de ontlasting.

Er is geen speciaal voedingsmiddel dat het prikkelbare darmsyndroom veroorzaakt. Wel is het zo dat verzadigde vetten, alle zuivelproducten, onoplosbare vezels, cafeïne, koffie, alcohol, kunstmatige zoetstoffen en frisdrank met koolzuur de klachten verergeren. Deze voedingsmiddelen prikkelen de maagdarmreflex. Het dieet voor het prikkelbare darm­syndroom kan ook toegepast worden bij diverticulose. Ook mensen met fibromyalgie reageren vaak goed op dit dieet.

Oplosbare vezels kunnen onbeperkt gegeten worden: rijst, pasta, haver, gerst, witbrood (dus absoluut geen volkorenbrood bij PDS!), soja (soms niet te verdragen), quinoa, maïsmeel, aardappels, wortels, zoete aardappels, bieten, bananen, mango's, papaja's, avocado's, appelmoes, pastinaak, kastanjes, pompoenen. Deze voedingsmiddelen voorkomen en verlichten diarree en obstipatie. Ze zijn oplosbaar in water en absor­beren het overvloedige water in de darmen.

Onoplosbare vezels moeten beperkt worden in dit dieet. Ze mogen nooit op een lege maag gegeten worden. Het is het beste om ze te combineren met oplosbare vezels. Neem niet te veel onoplosbare vezels! Onoplosbare vezels zijn o.a. te vinden in: volkorenbrood en volkoren granen (niet nemen, neem liever witbrood), müsli, zaden, noten, popcorn, bonen, linzen, bessen, aardbeien, rozijnen, kersen, ananas, druiven, appels (zonder schil kan wel), nectarines, abrikozen, peren (geschild mag wel), komkommers (zonder schil wel), verse kruiden, meloenen, citrusvruchten, zoals sinaasappels, grapefruits en mandarijnen, dadels, pruimen, spinazie, sla, waterkers, broccoli, alle koolsoorten, tomaten (gepeld kan wel), paprika's, uiten, knoflook, groene bonen, erwten, radijs, alfalfa.

Mensen met een prikkelbare darm zijn bijzonder gevoelig voor zwavel bevattende groentes, zoals knoflook, uien, broccoli, bloemkool en andere koolsoorten en prei!! Deze voedingsmiddelen veroorzaken veel gasvorming en verergeren de klachten. Het is niet zo dat er helemaal geen onoplosbare vezels meer gegeten mogen worden, maar ze moeten met mate en gecombineerd met oplosbare vezels gegeten worden. Door voedingsmiddelen met onoplosbare vezels te koken, te pureren en te pellen veroorzaken ze veel minder klachten. De onoplosbare vezels worden dan afgebroken.

Wat strikt vermeden moet worden in een dieet voor het prikkelbare darmsyndroom is zuivel. Melk, yoghurt, kaas, ijs, slagroom en boter zijn niet te verdragen voor mensen met dit syndroom. Het gaat niet alleen om de lactose, maar ook om de wei en caseïne die niet te verteren zijn. Wat ook vermeden moet worden is verzadigd vet. Ook vlees moet uit dit dieet geschrapt worden (kalkoen en kip zonder huid kunnen wel). Probiotica, zoals in Yakult, kunnen nuttig zijn bij PDS. Ze bevatten goede bacteriën. Olijfolie en vette vis zijn gunstig. Als eiwitbronnen kunnen vis, kip, eieren (niet de dooiers) gegeten worden. Granen die het best verdragen worden zijn bruine rijst, haver, boekweit, maïsmeel, quinoa en gerst. Bijzonder veel klachten geven: eidooiers, MSG, vlees, zuivel, olijven, croissants, maïschips, aardappelchips, chocolade, mayonaise, kokosmelk, gefrituurd/gebakken voedsel (patat, alle snackbarproducten) en saladedressings. Let ook op verborgen vetten in koekjes e.d. Kamillethee, venkelthee, anijsthee en gemberthee hebben een goede invloed op het prikkelbare darmsyndroom. Wees voorzichtig met vruchtensappen. Fructose (vruchtensuiker) maakt de klachten vaak erger, net als zoetstoffen, zoals aspartaam. Vitamine C veroorzaakt vaak krampen, gas en diarree. Neem er niet te veel van! Boldocynara (Vogel) is een goed natuurlijk middel bij allerlei darmproblemen.

   

passende voeding